.st0{fill:#FFFFFF;}

10 tips voor de beginnende leraar 

Door  Christiaan van Os


minuten leestijd

In deze blog schrijf ik over een tiental tips voor de beginnende leraar. Lesgeven is namelijk een bijzonder uitdagend beroep. En vooral gedurende de eerste jaren voor de klas, valt het niet altijd mee. Er komt ontzettend veel op je af en de kans is groot dat je geconfronteerd wordt met het feit dat de lerarenopleiding je niet op alles heeft kunnen voorbereiden.

Leren lesgeven doe je namelijk grotendeels in de praktijk. Ironisch genoeg zijn onze leerlingen daarbij onze grootste leermeesters.

Na een klein decennium aan onderwijservaring, ben ik eens gaan nadenken over welke tips ik zelf als beginnend leraar had willen hebben. Onderstaande lijst is hiervan het resultaat. Tien praktische tips om het leven van de beginnende leraar een stukje gemakkelijker te maken. Doe er je voordeel mee, deel ze en vul me gerust aan bij de reacties.

10 tips voor de beginnende leraar

  1. Zorg dat je organisatie op orde is. Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit klinkt als een open deur, maar toch zie ik in de praktijk dat er op dit gebied ruimte is voor verbetering. Het is namelijk erg verleidelijk om in alle drukte je organisatie uit het oog te verliezen. Laat ik daarom een aantal zaken noemen die horen bij het hanteren van een strakke organisatie. Begin met het maken van een handige plattegrond met namen, zodat je leerlingen bij hun naam kan aanspreken. Je leert zo de namen veel sneller uit je hoofd, mits je leerlingen dan wel verplicht om gedurende enige tijd op dezelfde plek te gaan zitten. Daarnaast maak ik op diezelfde plattegrond ruimte voor kleine notities die ik tijdens de les maak (o.a. over gedrag, huiswerk wel/niet gemaakt). Verder maak ik aan het begin van het schooljaar direct zogenaamde ‘distributielijsten’ aan in Outlook. Zo kan ik met een druk op de knop direct een hele klas mailen. Uiteraard werkt dit ook voor mentorleerlingen of groepen ouders. Ik koop ook altijd een stevige map met tabbladen, waar ik bijvoorbeeld plattegronden, aantekeningen en lesvoorbereidingen in bundel. En werk je graag met een USB-stick? Dan kan het geen kwaad om goed na te denken over een efficiënte en effectieve mappenstructuur. Denk eraan om regelmatig een back-up te maken! Een goede voorbereiding geeft rust en ruimte in je hoofd. Dingen die je tijdens de les goed kan gebruiken.
  2. Gun jezelf de tijd om te leren; stap voor stap, elke dag een beetje beter. Leren lesgeven kun je vergelijken met leren autorijden. In het begin zijn alle handelingen veel te veel om tegelijk te doen. Je leert eerst sturen, dan gas geven/remmen, vervolgens schakelen en vervolgens leer je ook nog goed om je heen te kijken en natuurlijk het kijken over de beruchte schouder. Net als bij het autorijden, is het ook bij het lesgeven helemaal oké dat je nog niet alles direct onder de knie hebt. Wees dus lief voor jezelf op het moment dat dingen nog niet lukken en gebruik de input van leerlingen en collega’s om jezelf op jouw eigen tempo naar een hoger niveau te brengen.
  3. Roep de hulp van je leerlingen in. Leerlingen weten vanaf de eerste seconde of je veel of weinig ervaring hebt, of je het nu wel of niet zegt. Ga daarom met ze in gesprek. Leg uit dat je een beginnende leraar bent en dat je de hulp van je leerlingen goed kan gebruiken. Probeer daarbij zo specifiek mogelijk te zijn in wat jij denkt nodig te hebben om goed les te kunnen geven. En loopt je les een keer in de soep? Trek dan gerust aan de noodrem en vraag je leerlingen om samen met jou te reflecteren op wat er is gebeurd en hoe jullie dat de volgende keer samen kunnen voorkomen. Op die manier geef je jouw leerlingen ook een stukje verantwoordelijkheid. In mijn ervaring pakken leerlingen die maar al te graag op.
  4. Beperk de lengte van de uitleg; veel beginnende (en soms ook ervaren) docenten zijn veel te lang aan het woord. Leerlingen trekken dat niet en haken af. Zelfs al zitten ze schijnbaar keurig naar je te luisteren, na 35 minuten uitleg garandeer ik je dat ze in hun hoofd echt niet allemaal met jouw verhaal bezig zijn. Mik daarom op maximaal een kwartier. Lukt het je niet om de uitleg in die tijd af te krijgen? Vraag jezelf dan achteraf nog eens af welke onderdelen je efficiënter zou kunnen behandelen of concludeer dat de hoeveelheid stof gewoon te groot is voor een les. Vakcollega’s kunnen je uitstekend helpen bij het inschatten van de hoeveelheid stof die je per les kunt behandelen. Besef in ieder geval altijd dat leerlingen tijd en ruimte nodig hebben om de stof te verwerken; een overload aan informatie verstoort dit proces. tips voor de beginnende leraar
  5. Creëer individuele aanspreekbaarheid; een van de belangrijkste functies van een docent is om alle leerlingen aan te zetten tot het nadenken over de stof. Een van de manieren om dit te bewerkstelligen, is vragen stellen op een ‘slimme’ manier. Hoe je dat doet? Ten eerste raad ik je aan om niet af te gaan op vingers wanneer je leerlingen antwoord laat geven. Vaak is het namelijk hetzelfde selecte groepje leerlingen die de vinger de lucht in gooit en antwoord geeft. De rest van jouw leerlingen krijgt dan al snel de neiging om niet meer over jouw vraag na te denken omdat zij weten dat zolang zij hun vinger niet opsteken, ze ook geen antwoord hoeven te geven. Verder is het ook raadzaam om leerlingen bedenktijd te geven (bijv. 30 seconden) en hun antwoord op te laten schrijven. Bovenstaande maakt de kans een stuk groter dat al jouw leerlingen met je meedenken. Zie een eerder geschreven blog voor meer details en didactische tips: ‘verboden vingers op te steken’
  6. Maak contact met je leerlingen; men zegt ook wel, ‘zonder relatie geen prestatie’. Als ik je nu vraag om een docent in gedachten te nemen waar jij persoonlijk een hekel aan had, dan is de kans groot dat je die persoon binnen de seconde voor je hebt. Mijn vervolgvraag is dan: in hoeverre stond jij er bij deze docent voor open om iets te leren? De kans is groot dat je (relatief) weinig van deze persoon hebt geleerd en de kans is aanwezig dat deze docent geen zichtbare moeite deed om verbinding met jou te leggen. Investeer daarom in de relatie met jouw leerlingen; dat vergroot hun bereidheid om dingen van je aan te nemen, zowel op cognitief gebied als op het gebied van gedrag. Simpele vragen als ‘hoe is het met je?’ of ‘kan ik iets voor je doen?’ kunnen wonderen doen. Daarnaast is het van belang dat je leerlingen allemaal bij naam kent en dat je bereid bent om jezelf kwetsbaar op te stellen. Laat zien wie je bent en waar je voor staat, dan doen jouw leerlingen dat ook veel sneller.
  7. Ga niet mee in leerlinggedrag; jonge docenten hebben nog weleens de neiging om mee te gaan in het gedrag van leerlingen (been there, done that), vaak met het (onbewuste) doel een goede band te scheppen. Dat kan gaan om hele kleine dingen. Mee lachen om een foute grap, opmerkingen maken die op het randje zijn, etc. Doe dat niet. Ook al kan je in de kroeg hard lachen om een hele foute grap, dat betekent nog niet dat je dezelfde fouten grappen kunt maken met jouw leerlingen. Je loopt namelijk het risico dat leerlingen dingen verkeerd opvatten of de grens van wat kan en wat niet kan uit het oog verliezen. Besef dat je een voorbeeld functie hebt. Leerlingen hebben meer respect voor een volwassene die grenzen stelt, dan een docent die zich op hun niveau begeeft. tips_voor_de_beginnende_leraar
  8. Houd het aantal regels beperkt en handhaaf ze rustig en gedecideerd; het heeft bijzonder weinig zin om een schooljaar te starten met het voorlezen of (laten) opschrijven van een lijstje met regels. Alsof een leerling dit lijstje ooit nog eens naleest alvorens hij of zij bepaald gedrag vertoont. Daarnaast kan zo’n lijst worden geïnterpreteerd als een oorlogsverklaring of op z’n minst een blijk van wantrouwen en dat wil je juist niet. Liever vertrouwen geven en later wellicht wat moeten bijsturen, dan andersom. In de eerste week van het schooljaar laat ik leerlingen vooral ervaren wat ik wel en niet accepteer. Na verloop van tijd weten ze precies wat wel en niet kan. Overtreedt een leerling jouw regels? Ga dan absoluut niet schreeuwen en hou vast aan je beslissing; mocht later blijken dat het een onjuiste beslissing was, dan kun je altijd nog in gesprek gaan om een en ander recht te zetten.
  9. Laat je niet verleiden tot onderhandelen; lesgeven is geen democratie. Jij hebt de leiding over het leerproces en wat er gebeurt in de klas en jouw leerlingen dienen dat te accepteren. Hou dus voet bij stuk op het moment dat je teksten hoort als: “ja maar meneer, als ik nu geen muziek kan luisteren, word ik heel erg druk en verstoor ik de les” of “meneer, het is al half 4 en ik kan me toch niet meer concentreren dus kunnen we niet gewoon eerder naar huis gaan”. In dit soort gevallen zeg ik (vaak gepaard met een glimlach) meestal gewoon ronduit ‘nee’ of ik stel een wedervraag als: “wat heb jij nodig om je nu toch nog te kunnen concentreren?”. In het laatste geval leg ik de verantwoordelijkheid voor ‘het probleem’ van de leerling weer lekker terug waar het hoort, namelijk bij de leerling zelf. Andere situaties waarbij leerlingen graag onderhandelen is bij het bespreken van toetsen. Elke docent komt leerlingen tegen die een poging doen om er extra puntjes bij te sprokkelen, vaak ongegrond. Ook hier geldt; niet op ingaan. Laat de leerling opschrijven om welke vraag het gaat en kijk hier vervolgens later nog eens rustig naar.
  10. Je hoeft niet alles te weten; het is oké om tegen een leerling te zeggen dat je iets niet weet en dat je er later op terug komt. Hoeveel ervaring je ook hebt, er zijn situaties waarbij ook jij het antwoord niet weet. Geef in zo’n geval gewoon rustig aan dat je het een mooie vraag vindt (complimenten!) en dat je er later op terug komt. Niks aan de hand.

Ik hoop van harte dat deze tips jou ondersteunen bij het uitvoeren van het prachtige beroep van leraar. Daarnaast nodig ik je natuurlijk uit om deze tekst te delen met zoveel mogelijk docenten.

– Christiaan

Vraag: Welke vragen of aanvullingen heb jij met betrekking tot deze tips voor de beginnende leraar?

Ik zou het leuk vinden als je hier beneden een reactie achterlaat.

Christiaan van Os


Ik geef elke dag met ontzettend veel plezier les op het Mendelcollege te Haarlem. Daarbij leer ik minstens net zoveel van mijn leerlingen als zij van mij. Tijdens de les ben ik constant op zoek naar wat werkt voor mijn leerlingen én mijzelf als docent. Mijn missie? Jou als collega inspireren om de docent te worden die je wil zijn.

C. van Os


Bekijk ook

  • Hoi Christiaan, bedankt voor de nuttige tips! Ik ga er zeker gebruik van maken als stagiaire en later als docent.

    Ik wil ook vragen of u tips heeft over eerste lessen aan het begin van het jaar. Deze zijn de belangrijkste lessen vind ik. Is het bijvoorbeeld verstandig om tegen de leerlingen heel eerlijk te zeggen dat je het respect dat je hun geeft ook van hun verwacht? En heeft u andere tips?

  • Beste Christiaan, bedankt voor je tips. Heel herkenbaar wat Pat schreef. Dat heb ik ook. Veel teveel onrust in de klas en toch niet durven ingrijpen. Waarom? Het stoort mij, het stoort de anderen. Toch heb ik de grootst mogelijke moeite om er iets van te zeggen. En als ik dan iets zeg is het niet vanuit mijn kracht, en merken leerlingen dondersgoed dat er aan mijn grenzen te tornen is.

    Ik vind lesgeven zo leuk. Maar dit moet ik echt leren. Hoe? Heb je tips?
    En wanneer begint jouw training?

  • Dank je zeer. Ik ben sinds september les aan het geven. Dinsdag 18/4 begin ik in een nieuwe school en ik vind het bijzonder spannend. Ik zit nog in opleiding. Jouw tips zijn zeer praktisch en dat heb ik nodig.

  • Hoi Christiaan, fijne blog met veel helpende suggesties! Ik heb een paar stages gelopen en start komend jaar met mijn eerste ‘echte’ baan in het middelbaar onderwijs, en loop er nu tegenaan dat ik bij het orde houden bang lijk te zijn voor leerlingen. Ik durf soms leerlingen niet aan te spreken op onwenselijk gedrag en hoop dan maar dat ze er vanzelf mee ophouden, wat natuurlijk zelden gebeurt.

    Rationeel weet ik dat ik de volwassene ben en dat ik consequent moet zijn en leerlingen moet aanspreken, en dat ik de controle in de situatie heb, maar dat voelt anders. Heb je hier misschien een tip voor?

    • Hoi Pat, leuk dat je mijn blog hebt gelezen en de tips waardevol vindt. En wat leuk dat je na een aantal stages nu start als docent.
      Noem het toeval, maar ik werk op dit moment aan het vormgeven van een online cursus over ‘orde houden en klassenmanagement’ waarin ik al mijn kennis en ervaring over dit onderwerp bundel. Ik ontwerp de cursus specifiek voor beginnende docenten (of iedereen die gelooft dat zijn of haar klassenmanagement wel wat scherper kan) dus waarschijnlijk is dit helemaal iets voor jou.
      Ik hoop de cursus nog in augustus te lanceren, dus houdt de website in de gaten 🙂 .

      Wat jouw concrete vraag betreft; je bent zeker niet de enige docent die conflict mijdend gedrag laat zien. Als jij als persoon een waarde als ‘harmonie’ hoog in het vaandel hebt staan (dat vul ik nu natuurlijk even voor je in), is het bewust opzoeken van conflict/wrijving een uitdaging (wat je doet als je een leerling aanspreekt/berispt). Dat gaat dan tegen je gevoel in en het is dan makkelijker om even weg te kijken of hopen dat de situatie beheersbaar blijft. In het kort kan ik je (los van de komende cursus) alvast de volgende tips geven:

      – bedenk dat leerlingen behoefte hebben aan structuur en grenzen. Ook al lijkt het niet altijd zo (afgaande op hun eerste, primaire reactie), leerlingen willen dat jij ze helpt zich constructief te gedragen. Zowel op individueel vlak als bij de klas als geheel, houden leerlingen van een docent die duidelijk maakt wat wel en niet kan. Dat maakt de les voorspelbaar en veilig en daar is grote behoefte aan. Deze gedachte helpt mij persoonlijk om leerlingen wat vaker ’tough love’ te geven.
      – denk na over strategieën om orde problemen te voorkomen, zodat het überhaupt niet nodig is om in te grijpen (met stip op 1: zorg dat een leerling altijd iets te doen heeft, dan is er geen tijd om de lestijd zelf in te vullen, al dan niet op storende wijze).
      – werk actief aan de legitimiteit van je gezag. Dat begint met jezelf neerzetten als expert (goede, gestructureerde lessen verzorgen) en tegelijkertijd te investeren in de relatie met je leerlingen. Ga veel korte gesprekjes aan, toon interesse, beweeg waar mogelijk met ze mee, wees bereid tot zelfspot en durf het toe te geven als jij zelf een keer fout zit (of dat nu gerelateerd is aan lesinhoud of dat je gedrag/reactie niet helemaal goed was)

      Heb ik je vraag goed begrepen en kun je hier iets mee?
      Succes alvast met de start van het nieuwe schooljaar!

  • Ja, dat is wel de samenvatting. Ik typte een zoekopdracht in naar iets heel anders, maar deze site kwam eruit. Ik klikt m aan en begon met lezen. Het was wel grappig om te lezen, want soms zie je echt leraren wanhopig voor de klas staan en ik wilde wel weten wat voor tips ze daar voor krijgen. Trouwens: doe als leraar gewoon alsof je het onder controle hebt. Dat is echt beter voor je reputatie. Wanhopig kijken is alleen maar nog grappiger voor leerlingen.

  • Ik ben geen leraar, maar leerling, maar ik wil toch even reageren. Geef je leerlingen alsjeblieft niet om de haverklap de vraag of een enquete ofzo met vragen hoe je het tijdens het jaar vond gaan met de lessen ofzo. Leerlingen zitten er niet op te wachten om continu te moeten zeggen wat beter kan en wat goed gaat. Ik heb zelf een beginnende docent die dat wel doet en dat is nogal frustrerend. Probeer ook niet te leuk te doen. Wees aardig en vriendelijk, maar niet slijmerig of afhankelijk. Zolang je uitstraalt dat je het beste met iedereen voor hebt, zien de meeste leerlingen dat wel en gaan ze jou ook wel mogen. Het is ook prima om gewoon bij de methode te blijven in plaats van steeds het anders te doen. Dat geeft vaak onrust en dan weet je als leerling ook niet waar je aan toe bent. Af en toe een andere les is natuurlijk oke, maar als je als leerling het vak niet leuk vindt, heb je ook geen behoefte aan allerlei speciaals tijdens zo’n vak. Het wordt er namelijk niet altijd leuker van, zoals de docent dan hoopt.

    • Haha heerlijk directe en duidelijke tips Anna. Dankjewel.
      Ik neem hier in ieder geval uit mee dat docenten ook weer niet door moeten schieten in het vragen van feedback aan leerlingen en dat docenten vooral lekker zichzelf moeten zijn. Mooi!

  • Wat mij erg heeft geholpen is dat je de controle niet koste wat het kost moet houden en geen machtsstrijd aangaan. Dat geeft ontspanning en zorgt er juist voor dat je controle houdt over de chaos die een 30 tal pubers soms kunnen zijn. Gedrag heeft consequenties en daar sta je zelf min of meer persoonlijk buiten.
    Soms even egos laten botsen kan soms trouwens ook geen kwaad en kan vaak juist eindigen in een lach…
    Kinderen aanspreken op hun morele merites is ook belangrijk…al is het soms zoeken naar het juiste punt…maar dat zoeken kun je als mensen onder elkaar ook open doen. En het contact niet verliezen, je bent soms een therapeut, want het dwingen van kinderen tot het bij elkaar zitten in een groep en vanalles moeten doen etc, brengt soms allerlei wilde gevoelens of zelfs trauma’s naar boven…

  • Mooie blog!
    Ik ben nu sinds een paar weken stagiair op een mavo, havo, vwo, dus pas richting het einde van het jaar. Daarbij hebben we halve klassen die om de week aanwezig zijn.

    Leerlingen leren kennen is erg moeilijk in deze situatie. Mijn stagebegeleider is ook nog aanwezig, (hoewel dat ergens heel fijn is, het is een goede leraar waar ik veel van leer) waardoor ik het lastig vind om streng te zijn. Al ben ik verder totaal niet zenuwachtig en ben ik kinderen gewend.

    Ook merk ik dat ik nog erg gefocust ben op één of een paar leerlingen tegelijk. Die hyper alertheid waar ik wel eens over lees moet ik nog ontwikkelen.

    Heb je, of iemand, hier tips voor?

    • Hoi Elia,
      Dankjewel!
      Leuk dat je gestart bent met je stage en waarschijnlijk ook uitdagend omdat je op dit moment in het jaar start en ook nog eens onder deze omstandigheden 🙂 .
      Kun je me wat meer informatie geven over de specifieke situatie waarvoor je tips wilt? Dan kan ik gerichter antwoorden.
      In welke lesfase ben je nog erg gefocust op één of een paar leerlingen tegelijk? Tijdens klassikale uitleg? Tijdens het zelfstandig werken?

      Los daarvan, het is heel normaal dat je als startend docent nog niet ‘alles’ ziet, voor zover dat überhaupt kan. Dat kost tijd. Nu draaien je hersenen waarschijnlijk overuren om allemaal nieuwe dingen in je systeem te krijgen (goede uitleg geven, orde houden, vragen beantwoorden, relaties opbouwen etc.) en dat botst nog met elkaar. Pas als je bepaalde taken geautomatiseerd hebt (dat ze als vanzelf gaan), komt er meer ruimte en dat maakt dat je je aandacht ook beter kunt spreiden over meer leerlingen. Maak er gebruik van zou ik zeggen dat je stagebegeleider nog aanwezig is. Jij kan je dan mooi focussen op de basis (het geven van een goede uitleg, daar begint het allemaal mee) en als dat lekker loopt kun je verder uitbouwen.

      Heel veel succes in ieder geval de komende tijd.

  • Ik vind de tips erg nuttig, herkenbaar en makkelijk toepasbaar.
    Graag zou ik een tip willen hebben voor een docent die de orde in de klas, ook tijdens lesgeven, niet kan handhaven.

  • Misschien nog een tip voor het op orde krijgen van de schoolorganisatie: Bij ons op school werken we nu sinds een tijdje met de methode van het Verbeterbord. Waarschijnlijk dat het wel op internet te vinden is. Het is echt super handig en overzichtelijk! We hebben echt het idee dat het nu veel beter gaat sinds we dit gebruiken.

  • Bedankt voor je blog! Ik begin als het goed is in februari met stage op een middelbare school (scheikunde kopopleiding) en ik vind het heel eng. Ik heb helemaal geen ervaring met lesgeven, maar ik hoop zo dat ik het leuk vind dat ik mij heel veel druk op leg. Ik ga deze site maar verder doorspitten..

    • Hoi Maaike,
      Leuk dat je reageert! En heel graag gedaan 🙂 . Leuk dat je begint met je stage en ik snap heel goed dat je het eng vindt. Ik weet nog als de dag van gisteren hoe ik mijn eerste dag vond haha.
      Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je eerste stappen in het onderwijs. Hopelijk kom je veel nuttige tips tegen op mijn website. Je kan hier in ieder geval altijd met vragen terecht.

  • Hallo Christiaan, met plezier heb ik je artikel gelezen. Ik ben een beginnende zij-instromer in het volwassenen onderwijs en ik geef les obv mijn praktijkervaring. Ik heb dus vrijwel geen didactische vaardigheden en ben gewoon in het diepe gegooid. Ik herken mijzelf dan ook in veel van jouw punten. Ik ben dankbaar voor het vertrouwen dat in mij wordt gesteld, maar natuurlijk op zoek naar vaardigheden of handvatten om de lessen dynamischer te maken omdat ik geneigd ben om alles (op het niveau van de ‘zwakste’ leerling) uit te leggen en daarmee te eentonig bezig ben. Kun je me misschien helpen met interessante artikelen daarover?
    Bedankt voor je openhartigheid.

    • Hoi Wouter, leuk dat je reageert! En welkom in het onderwijs 🙂 .
      Gebaseerd op wat je schrijft (alles op het niveau van de ‘zwakste’ leerling uitleggen) is het misschien zinvol om na te denken over differentiatie. Ik heb daar onlangs een blog over geschreven, dus wellicht biedt dat de nodige handvatten. Zie onderstaande link:
      Differentiatie in de klas
      Laat me maar weten of je hier wat mee kunt of dat je toch naar iets anders op zoek bent. Veel succes in ieder geval!

  • Je van tevoren inlezen over jouw groep! Hoe zijn hun thuissituaties? Dit kan verhelderend werken. Sommige kinderen hebben een nare thuissituatie, pestverleden, dyslexie, etc. Ook vind ik het enorm belangrijk hoe jij als leerkracht ieder kind ‘s ochtends en ‘s avonds begroet! Je ziet dan ieder kind. Aan het einde van de dag heb je de gelegenheid om nog even in 1 zin iets te zeggen. ‘Dank voor alle hulp’ ‘Goed gemaakt, hoor!’ ‘Zie je nu wel dat het lukt?!’ ‘Goed gedanst!’ Goed gerekend!’ ‘Fijn dat je Bibi geholpen hebt.’ Of ‘Morgen iets rustiger, gezellige middag nog!’(knipoog) ‘Ook al lukte het vandaag niet, juf is blij dat je het hebt geprobeerd .’
    En…geef ieder kind de volgende dag een nieuwe kans. Ieder kind verdient dit, hoe stout ook!

    • Dank voor het compliment en de reactie 🙂 . Ik schrijf met enige regelmaat nieuwe blogs, dus er komt zeker meer online. Wat versta je onder ‘dit soort’ blogs? Een lijstje met tips? Of over een bepaald onderwerp?
      Overigens heb ik ook al veel goede dingen gehoord over Stichting LeerKRACHT. Het spreekt mij erg aan, jullie streven naar ‘elke dag een beetje beter’ en de hoge mate van reflectie.
      Fijne dag verder!

  • Goeden dag ,ik ben loodgieter ik wil graag les geven als praktijk docent
    Ik heb geen opleiding als docent wat moet ik doen

  • Hi, Ik ben sinds februari begonnen op de PABO, de verkorte deeltijd opleiding. Ik ben dus ook meteen met stage lopen begonnen. Een aantal van jouw tips herken ik idd al. Zoals het onderhandelen, daar begin ik niet aan en meegaan in hun gedrag daar ben ik ook voorzichtig mee. Ik denk dat het wel een verschil is dat ik niet als 18 jarige de klas in stap, maar als 38 jarige. Gun jezelf de tijd om te leren vind ik een goede tip, dat vergeet ik zelf ook wel eens.

    Waar ik wel steeds tegen aan blijf lopen is dat ik mijn lesduur niet goed gepland krijg. Ik loop 9 van de 10 keer uit. Ik maak een schatting van de duur van mijn lesonderdelen, maar altijd zit ik er naast. Grotendeels te wijten aan mijn eigen enthousiasme, vaak vertel ik teveel. Maar hoe kan ik dit verbeteren. Ik ben al op zoek geweest naar tips voor het plannen van een les, hoe zorg ik dat ik binnen de gestelde 45 of 60 minuten blijf, maar nog niets gevonden. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat juist het belangrijke nabespreken van opgaven met de leerlingen niet meer past.
    Heeft iemand hier misschien een tip of advies?

    • Dag Heleen,
      Wat leuk dat je bent begonnen met de PABO! Ik herken inderdaad wel wat je zegt dat, naarmate je ouder wordt, het ook makkelijker is om afstand te bewaren en niet in hun gedrag mee te gaan.
      Wat je hulpvraag betreft: ik weet natuurlijk niet hoe je lesplan eruit ziet, dus dan is gericht advies geven wat lastiger. Wel kan ik je nog een tweetal algemene tips geven waar je misschien iets aan hebt:
      – durf keuzes te maken en durf dus ook om elementen weg te laten (één verhaal of één voorbeeld i.p.v. drie of vier). Het is misschien nog leuker of interessanter als je alles vertelt wat je weet, maar zoveel tijd is er nu eenmaal niet. Als je dat kan accepteren, is de kans groter dat je binnen de tijd blijft.
      – bedenk van tevoren exact wat je wilt vertellen. Ik merk zelf dat als ik ga improviseren of gedachten volg die op dat moment in me opkomen, de kans heel groot is dat ik uitloop. Dat hoeft natuurlijk niet altijd erg te zijn, maar soms wil je dat niet (en jij ook niet zoals je zelf al aangeeft).
      Mocht je een keer tijd over hebben, nadat je alleen de absolute kern met de kinderen hebt gedeeld, dan kun je alsnog wat verder vertellen.
      Hopelijk heb je hier iets aan. Mocht je meer vragen hebben, dan zijn die uiteraard ook welkom.
      Succes met je opleiding en de stage!
      Groet,
      Christiaan

  • Ik vraag me wel eens af waarom ik het zo moeilijk vind om contact te maken met leerlingen. Vooral leerlingen die grof en brutaal zijn. Het doet me echt wat, maar ik sluit me er blijkbaar toch vanaf. Met alle gevolgen van dien; namelijk een nog slechter contact en soms nog grover gedrag…
    Zou willen dag ik die cirkel kon doorbreken. Hoe doen anderen dit?

    • Wat jij omschrijft is m.i. een van de meest uitdagende aspecten van het lesgeven en zeker iets waar heel veel docenten mee worstelen. Werken als leraar is namelijk een constante botsing van jouw normen en waarden (d.w.z. wat is voor jou belangrijk en wat is voor jou oké) met de normen en waarden van jouw leerlingen. En de kans dat er minstens één kind in de klas zit met andere normen en waarden dan die van jou is nagenoeg 100%, dus dat schuurt.
      Die waarden zijn veelal gevormd door opvoeding en overige ervaringen in het leven van zo’n kind. Het gedrag van een kind wordt vaak gestuurd door deze normen en waarden. In die zin is gedrag ook maar gewoon gedrag. Het is neutraal en krijgt pas betekenis doordat wij er een interpretatie aan geven (oftewel, wij leggen het gedrag naast onze eigen normen en waarden).
      Begrip van hoe dit proces werkt, geeft voor mij persoonlijk al wat meer ruimte om mezelf niet of minder te laten raken door bepaald gedrag. Ook geeft het meer mogelijkheden om te reageren naast boos worden of mezelf ontkoppelen van het kind.

      Hier bovenop werkt voor mij een bepaalde manier van denken en het hebben van bepaalde overtuigingen ontzettend in het omgaan met dit soort situaties:
      – een kind bedoelt het nooit persoonlijk (en zelfs al is dit wel zo, dan kun je het
      beter automatisch opvatten alsof het niet zo is)
      – brutaliteit/grens overschrijdend gedrag is vaak een kreet om hulp. Ik ben ervan
      overtuigd dat een kind niet zijn bed uitkomt met de gedachte; laat ik mijn leraar
      het leven zuur gaan maken, schelden, brutaal doen etc.

      De belangrijkste vraag die je jezelf m.i. tot slot kan stellen is:
      Hoe kan ik de mogelijkheid zijn om dit kind verder te helpen?

      Na 10 jaar in het onderwijs kan ik in ieder geval zeggen dat straffen of je er voor afsluiten het probleem niet wegneemt. Het is erg belangrijk om jezelf niet te ontkoppelen van de situatie, want dan zeg je bewust of onbewust: “ik zie dat je hulp nodig hebt, maar ik kies ervoor om deze hulp niet te bieden”.
      Hopelijk kun je hier iets mee :). Stel gerust eventuele vervolg vragen.

      • Vaak is pestgedrag meer uitprobeergedrag bij mij in de klas. Ze doen het wel opzettelijk, maar verwachten meer reactie van hun klasgenoten dan van de docent. Als de docent boos wordt is dat alleen maar stoer. Ik vind dat als meisje vreselijk kinderachtig, maar de jongens in mijn klas vinden het vaak wel leuk. Docenten die respect hebben gekregen, worden ook niet meer gepest. Respect krijgt een docent als die ook van zijn kant respect laat blijken.

        • Wat leuk dat jij hier vanuit jouw perspectief als leerling reageert Anna 🙂 . Hoe ben je hier zo terecht gekomen als ik vragen mag?

          Wat ik lees in je comment als tip voor (startende) docenten:
          – respecteer je leerlingen, dan krijg je ook respect terug (je krijgt wat je geeft)
          – pestgedrag is vaak niet persoonlijk, in ieder geval niet naar de docent toe. En boos worden op leerlingen werkt in dat soort situaties eerder averechts.

          Heb ik dat zo goed samengevat? Dankjewel in ieder geval voor je aanvullingen!

  • Super goede en leuke tips! Ik wil graag de opleiding volgen als lerares en daarbij begin je ook gelijk met stage lopen voor de klas, en ik heb al jouw tips opgeschreven, dit is zeker al een goede kleine voorbereiding op wat me te wachten staat. Top!

  • Hoi Christiaan
    Bruikbare tops vind ik.

    Nog eentje:
    Vraag hulp bij collega’s als iets niet lukt of als je iets niet weet … je hoeft het niet alleen te doen.

    • @Christiaan
      Leuk stuk, ook voor de nieuwe lichting die net het diepe in gegooid is dit nieuwe schooljaar. Ik ben benieuwd wat je de jonge generatie aanraadt wanneer de mondige ouder zich meldt? Bij ons op de basisschool komen we die weleens tegen 🙂 Hoop op advies..

      • Dankje Frances! Mondige ouders zijn op alle onderwijsniveaus te vinden. Aan de ene kant natuurlijk goed te ouders zich betrokken tonen bij het wel en wee van hun kind. Aan de andere kant is het voor docenten een uitdaging om er mee om te gaan, zeker wanneer de toon niet zo prettig is. Wat ik zou aanraden?
        – allereerst bedenken dat ouders zich vaak vanuit een emotioneel en gekleurd perspectief laten gelden en dat dit niet per se iets zegt over jou als docent. Alleen dat geeft (mij) al rust en kan zorgen dat je je minder aangevallen voelt. Het is daarbij vaak al heel ontwapenend en de-escalerend om die emotie te benoemen (“ik snap dat u teleurgesteld/boos etc. bent). Als ouders echt jouw eigen grenzen (ver) overschrijden en/of ronduit onbeschoft zijn, mag je ze natuurlijk ook echt wel duidelijk maken wat hun communicatie met jou doet.
        – vervolgens is het benoemen van een gemeenschappelijk doel (“we willen allebei dat het met ‘Pietje’ goed gaat, laten we daar samen aan werken”) vaak heel krachtig om uit de verwijtende sfeer te komen en te zoeken naar oplossingen.
        – En last but not least: betrek altijd het kind bij het gesprek met de ouders. Het is veel krachtiger om mét het kind te praten dan dat je óver het kind praat. Het kind heeft immers ook de verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn eigen leren.
        Kun je daar wat mee Frances? 🙂

    • Hoi Shauna, fijn dat je de blog hebt gedeeld! Het is overigens inmiddels twee jaar later, maar met terugwerkende kracht bedankt haha. Laat ik je dan in 2019 ook nog een fijn schooljaar wensen 🙂

  • Goede blog. Vooral het punt contact maken en namen leren kennen. Zie de leerling en ga ‘echt’ in gesprek. Let hierbij op de zendmodus waar bijna alle onderwijs mensen nogal last van hebben en waarop leerlingen echt afhaken. En hou vooral vaart in je les!

    • Dankjewel Marie-José. Mooie aanvulling :). Helemaal met je eens dat als je in gesprek gaat en je wilt dat een leerling zich gehoord voelt, dat je dan ook daadwerkelijk luistert in plaats van dat jij constant het woord hebt (omdat je dat wellicht gewend bent bij het geven van uitleg).

  • Investeer in een positieve groep. Ga niet meteen aan de lesstof beginnen bij de start van een nieuw jaar. Begin met kennismakingssspellen want als je elkaar beter kent kun je meer van elkaar hebben en heb je meer begrip voor de ander. Stel ook de eerste dagen met de lln de regels/afspraken vast.
    Verdiep je in groepsvorming (er zijn veel interessante en goed leesbare boeken op de markt) en doe er je voordeel mee in de praktijk, want in een positieve groep voel je je prettiger en er wordt beter geleerd (hogere opbrengsten) dus dat is 2x winst.

    • Leuk dat je reageert Janneke. Dank voor je toevoeging!
      Hoe pak jij dat aan, het vaststellen van regels/afspraken in de eerste dagen? Ik schrijf in deze blog zelf namelijk dat het voorlezen / mededelen van een lijst met regels m.i. niet de manier is om dat te doen. Ben benieuwd hoe jij dat aanpakt.
      En heb je concrete titels wat boeken over groepsvorming betreft?

      • Fijne blog, open en eerlijk, mooi en bijzonder dat ook een leerling een zinvolle reactie plaatst! Ik lees veel concrete tips. Zelf zit ik in mijn eerste jaar van de Lerarenopleiding Omgangskunde, ik heb ruim 20 jaar gewerkt als agoog en Sociotherapeut. Ik heb veel ervaring met groepsdynamica en vaak gestaan voor pittige groepen. Nu mag ik tot het einde van het school jaar als docent AVO les geven ik ben enthousiast heb er echt zin in én ik ben ook stik nerveus. Heeft iemand tips voor mijn eerste dag voor de klas, wat is wijsheid, wie heeft advies, hoe start ik op, ga ik mij kort voorstellen en vraag ik de leerlingen dit ook te doen, waarna ik de les die ik over neem start of is het beter om de eerste les te wijden aan introductie, kennis en kontact maken.
        Alke tips en tops zijn welkom van docenten en ook van leerlingen die deze blog volgen.
        Alvast bedankt 😊

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >
    123 Shares
    Share
    Share
    WhatsApp