Word de leraar die je wilt zijn! Ontvang onze tips uit de praktijk direct in jouw email. Wij experimenteren, jij profiteert.

activerende werkvormen

Het is vaak een hele klus om leerlingen actief bezig te laten zijn met de lesstof, vooral op die momenten dat het volgende toetsmoment nog ver weg is. In deze blog vertel ik hoe ik mijn leerlingen in beweging krijg, door hen zelf toetsvragen te laten bedenken (incl. de antwoorden). Een van mijn favoriete activerende werkvormen. Lees snel verder.

systemisch werk in het onderwijs

Als je doet wat je altijd gedaan hebt, zul je krijgen wat je altijd gekregen hebt. Werkt het goed, doe er meer van. Werkt het niet goed, doe iets anders. En hoeveel manieren zijn er wel niet om vraagstukken op school aan te pakken? Legio. Met elk eigen uitgangspunten en een eigen uitingsvorm. Zoek jij als leerkracht extra gereedschap om je overvolle takenpakket draagbaarder te maken? Maak dan kennis met de leer-kracht van de systemische benadering.

tips_voor_beginnende_leraar

Lesgeven is een uitdagend vak, zeker gedurende de eerste jaren. Hoewel de lerarenopleiding een mooi begin is, blijkt toch vaak dat je ook na het behalen van je diploma nog veel moet leren. Lesgeven leer je pas echt in de praktijk. Om de beginnende docent op weg te helpen, deel ik in deze blog 10 tips voor de beginnende leraar.

Een genius hour project geeft leerlingen autonomie en stimuleert ze om te leren vanuit hun eigen interesse. Het mooiste is echter nog dat leerlingen de kans krijgen om op hun geheel eigen wijze te leren en met hun specifieke talenten te laten zien wat ze kunnen. In deze blog deel ik mijn ervaring.

leerstrategieën_wat_werkt_wel_niet

Er is vaak weinig aandacht voor 'leren leren'; leerlingen weten vaak niet wat wel/niet werkt bij het leren. In deze blog deel ik allereerst welke veelgebruikte leerstrategieën eigenlijk helemaal niet zo goed werken. Daarna deel ik vijf leerstrategieën die de kans op succesvol leren aanzienlijk vergroten.

feedback_gekleurde_bekertjes_onderwijslessen

Tijdens de les is het niet altijd makkelijk om een idee te krijgen van het begrip van de lesstof bij jouw leerlingen. En toch is directe feedback over het begrip in de les ontzettend belangrijk, aangezien je jouw lessen hierop kunt aanpassen, voordat het toetsmoment voor de deur staat en het te laat kan zijn. Hoe? Met vier gekleurde bekertjes.

Tijdens de les voor de vakantie doe ik graag iets anders met mijn leerlingen. Ditmaal besloot ik aandacht te besteden aan empathie, zowel voor jezelf als voor anderen. De boeken bleven in de tas. Na een inleidend YouTube filmpje, volgde er een mooi gesprek en een nog mooiere brief geschreven door een van mijn leerlingen. Lees snel verder!

luister_om_te_begrijpen_onderwijslessen

Het voeren van een een-op-een (mentor)gesprek kan wonderen doen. Maar hoe pak je dit aan? Welke vragen stel je? Hoe maak je de kans groter dat het een zinvol gesprek wordt, zowel voor jou als voor jouw leerling. Met deze anekdote, waarin mijn leerling mij flink de les las, laat ik je zien wat voor mij werkt....

pedagogisch_handelen_onderwijslessen

Hoe je het ook wendt of keert, in het onderwijs zijn we (on)bewust bezig met opvoeden, of we dit nu willen of niet. Het is daarom van het grootste belang om te handelen met pedagogische tact en dat is allesbehalve voor softies. In dit artikel laat ik je met voorbeelden uit mijn eigen schooltijd zien waar 'tact' om draait.

Speeddaten in de klas

speeddaten-werkvorm-onderwijslessen

Het kan nogal eens een uitdaging zijn om leerlingen aan het leren te krijgen. De neiging wil dan weleens bestaan om de touwtjes nog strakker aan te trekken, helaas vaak met averechts resultaat. Leerlingen verantwoordelijkheid geven en (gedeeltelijk) loslaten kan wonderen doen. Hoe doe je dat? Laat leerlingen speeddaten!

docent_beslissen_onderwijslessen

Voorbij het oordeel komen is niet hetzelfde als stoppen met oordelen. Het begint allemaal met bewustwording van het feit dat ons oordeel vooral iets over onszelf zegt in plaats van over de ander. Hoe werkt dit nu in de praktijk, bijvoorbeeld in het klaslokaal? Hoe reageer je effectief op het gedrag van een leerling? Lees hier over de les die ik leerde van Kees.

1 2