Speeddaten in de klas

speeddaten-werkvorm-onderwijslessen

Het kan nogal eens een uitdaging zijn om leerlingen aan het leren te krijgen. De neiging wil dan weleens bestaan om de touwtjes nog strakker aan te trekken, helaas vaak met averechts resultaat. Leerlingen verantwoordelijkheid geven en (gedeeltelijk) loslaten kan wonderen doen. Hoe doe je dat? Laat leerlingen speeddaten!

docent_beslissen_onderwijslessen

Voorbij het oordeel komen is niet hetzelfde als stoppen met oordelen. Het begint allemaal met bewustwording van het feit dat ons oordeel vooral iets over onszelf zegt in plaats van over de ander. Hoe werkt dit nu in de praktijk, bijvoorbeeld in het klaslokaal? Hoe reageer je effectief op het gedrag van een leerling? Lees hier over de les die ik leerde van Kees.

geven_zonder_verwachting_onderwijslessen

Onderwijs gaat over meer dan alleen de vakinhoud, we bereiden onze kinderen immers voor op het leven na school. Soms zijn er van die momenten dat je als docent iets tegenkomt en het welhaast moet bespreken met je leerlingen. Afgelopen weekend vond ik een ontroerend filmpje over ‘geven zonder er iets voor terug te verwachten’. Een prachtig gespreksonderwerp voor maandagochtend in de les. Benieuwd wat er gebeurde? Lees snel verder!

formatief_toetsen_socrative_mobiel_onderwijslessen

Als docent is het ontzettend belangrijk dat je feedback ontvangt over het niveau van je leerlingen en over het rendement van je les. Een les geven is één ding, bepalen of jouw les het resultaat teweeg brengt wat je van tevoren voor ogen had is heel wat anders. Een mooie vraag is in deze: “hoe kun je op een laagdrempelige manier, zonder er direct een cijfer aan te verbinden, toch het niveau van je leerlingen meten?” (en daarmee het leerrendement van je lessen). Socrative biedt uitkomst: een digitale tool, te gebruiken op elk apparaat met een internetverbinding. Lees snel verder!

introvert_kind_cadeau_onderwijslessen

Een introverte leerling is een cadeau, als je tenminste weet hoe je deze uit moet pakken. In een tijd waarin de focus steeds meer ligt op de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, wordt het hoog tijd dat de introverte leerling eens wordt belicht. Hoe steekt de introverte leerling in elkaar en hoe speel je hier als docent op in? Lees het hier!

1 2
>