In deze blog deel ik het verhaal van juf Thompson, dat prachtig laat zien hoe belangrijk de aandacht voor de mens en de relatie met de leerling is. Sterker nog, wil er echt sprake zijn van betekenisvol en plezierig leren, dan is aandacht voor de mens en de focus op de relatie essentieel voor het leren, ongeacht hoe goed jouw vakkennis is.

...
Lees verder

Hoe je het ook wendt of keert, in het onderwijs zijn we (on)bewust bezig met opvoeden, of we dit nu willen of niet. Het is daarom van het grootste belang om te handelen met pedagogische tact en dat is allesbehalve voor softies. In dit artikel laat ik je met voorbeelden uit mijn eigen schooltijd zien waar ’tact’ om draait.

...
Lees verder

Voorbij het oordeel komen is niet hetzelfde als stoppen met oordelen. Het begint allemaal met bewustwording van het feit dat ons oordeel vooral iets over onszelf zegt in plaats van over de ander. Hoe werkt dit nu in de praktijk, bijvoorbeeld in het klaslokaal? Hoe reageer je effectief op het gedrag van een leerling? Lees hier over de les die ik leerde van Kees.

...
Lees verder

Onderwijs gaat over meer dan alleen de vakinhoud, we bereiden onze kinderen immers voor op het leven na school. Soms zijn er van die momenten dat je als docent iets tegenkomt en het welhaast moet bespreken met je leerlingen. Afgelopen weekend vond ik een ontroerend filmpje over ‘geven zonder er iets voor terug te verwachten’. Een prachtig gespreksonderwerp voor maandagochtend in de les. Benieuwd wat er gebeurde? Lees snel verder!

...
Lees verder