Tools

tools_docenten_onderwijslessen

Op deze pagina vind je een lijst met allerlei handige tools, speciaal voor jou als docent. Heb je een suggestie? Laat het dan meteen weten via onze contactpagina!

LES ONDERSTEUNENDE HULPMIDDELEN

  • Edmodo: Een handige online leeromgeving. In onze ervaring veel flexibeler en prettiger dan bijvoorbeeld de Magister ELO. Je kunt hier snel en eenvoudig met je leerlingen communiceren, opdrachten klaar zetten en laten inleveren, (oefen)toetsen afnemen en in een afgesloten groep (per klas) kun je heel eenvoudig allerlei bronnen en materialen bundelen. De omgeving doet facebook-achtig aan (en daardoor interessant voor leerlingen) maar is geheel besloten en reclamevrij.
  • Classdojo: gedragsmanagement. Brengt op speelse wijze het gedrag van je leerlingen in kaart d.m.v een puntensysteem. De leerlingen krijgen een grappige avatar die op de beamer/smartboard getoond kunnen worden. Tijdens de les kun jij één of meerdere leerlingen punten geven of juist afnemen voor verschillende redenen. Erg leuk!  Ook een handige ondersteuning voor gesprekken met collega’s en/of ouders.
  • Socrative: met dit programma kun je eenvoudig een quiz opstellen en die door je leerlingen laten maken op alles met een internetverbinding, bijvoorbeeld het mobieltje. Op de beamer zien de leerlingen hun voortgang (zie hier voor meer info over gebruik)
  • Kahoot: ook met dit programma kun je samen met je leerlingen een quiz doen op elk apparaat met internetverbinding. Kahoot geeft nog meer vuurwerk dan socrative, is erg dynamisch en voelt aan als een spannende tv-quiz.
  • Mentimeter: met deze online tool kun je eenvoudig een poll maken. Aan de hand van een multiple choice vraag krijg je zo snel een beeld (staafdiagram) welke antwoorden er gegeven worden door de groep in kwestie.
  • Google hangout: mooie tool om online vragen te beantwoorden van leerlingen bijvoorbeeld vlak voor een examen of toets. Je kunt met maximaal 9 leerlingen tegelijk praten en overige leerlingen kunnen desgewenst meekijken. Het vergt wel even wat voorbereiding om één en ander in goede banen te leiden.
  • Random name selector: deze online tool geeft je de mogelijkheid om leerlingen op willekeurige wijze uit te kiezen voor het beantwoorden van vragen en tegelijkertijd geeft het een mooi ‘show’ elementje aan de les. Geschikte tool wanneer je alle leerlingen bij de les wil betrekken en ze allemaal na wil laten denken over de gestelde vragen.
  • Online stopwatch: een simpele maar doeltreffende website waarmee je met de beamer tijdens leerlingactiviteiten op allerlei (leuke!) manieren kan aangeven hoeveel tijd de leerlingen nog hebben.
  • Answergarden: Met deze tool kun je op een simpele manier een wordcloud maken. Je stelt een vraag of poneert een stelling en ‘krabbelt’ de antwoorden neer. Alle woorden vormen samen een wolk. Heel geschikt voor een klassikale brainstorm, of wanneer je wilt testen wat leerlingen al weten over een bepaald onderwerp.
  • Wordle: Ook met deze tool kun je een wordcloud maken en bijvoorbeeld antwoorden van leerlingen weergeven op de beamer en bespreken. Wordle geeft kleurrijkere (bijna kunstzinnige) wordclouds dan answergarden. Let op: wordle werkt in alle browsers behalve Google Chrome.
  • Dipity: creëer visuele tijdlijnen met de handige webtool. Leerlingen kunnen met deze tool bijvoorbeeld bepaalde gebeurtenissen chronologisch weergeven. Onmisbaar voor een vak als geschiedenis.
  • Easel: Op eenvoudige wijze je eigen infographics maken. Met een infographic geef je informatie grafisch weer met behulp van grafieken, diagrammen of strip-achtige illustraties. Handig om als docent verbanden inzichtelijk te maken, maar ook zeker leuk om door je eigen leerlingen te laten maken om te laten zien hoe goed zij een onderwerp snappen.
  • Gliffy: Maak prachtige flowcharts en diagrammen met deze handige tool. Helaas kun je er maar 5 per maand gratis maken, daarna betaal je $4 dollar p/maand.
  • Storybird: Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Met deze website kun je heel mooi op een visuele manier een verhaal maken. De combinatie van kunst en woorden kan uitstekend verwerkt worden in jouw lessen, ongeacht welk vak je geeft.

LES VIDEO’S MAKEN

  • Camtasia studio (betaald – voor de pc. Mac-versie is ook beschikbaar): dit is het programma dat ik gebruik om lesvideo’s te maken voor mijn YouTube kanaal. Je kunt hiermee je eigen computerscherm opnemen (vandaar ‘screencapture’). Het programma is eenvoudig te leren en het biedt veel mogelijkheden om een mooi filmpje te maken.
  • Headset: wij gebruiken deze headset voor het inspreken van geluid bij onze lesvideo’s. De kwaliteit van het geluid van een video is ontzettend belangrijk.
  • Bamboo pen & touch (even googlen om een geschikte te vinden): dit tablet gebruiken wij bij het tekenen en schrijven op het scherm. Gebruikersvriendelijk, en van goede kwaliteit.
  • Smoothdraw (gratis): dit is het tekenprogramma dat wij gebruiken. Je kunt hier je eigen achtergrond creëren zodat je er vervolgens een les op kunt schrijven. Je creëert zo zelf je eigen digitale lesbord.