webshop_met_tools_inspiratie_voor_docenten

Welkom in de OnderwijsLessen webshop

Op deze pagina vind je een verzameling van al onze persoonlijke lievelingsboeken, producten, software & hardware, films, documentaires en (online) tools voor docenten. Lekker veel onderwijsinspiratie verzameld op een plek 🙂 .

Klik op een van onderstaande links om direct naar een categorie te gaan:

inspirerende onderwijsboeken

Onderwijsfilms

Software en hardware (bijv. voor het maken van lesvideo’s)

Handige online tools voor docenten

En heb je toch nog een vraag over een van de producten in onze webshop? Of ken jij een product dat niet in de webshop mag ontbreken? Stuur een DM op ons instagram account of vul ons contactformulier in.


Onderwijsboeken

Boeken zijn een prachtig middel om als docent nieuwe en inspirerende ideeën op te doen. Helaas is het lastig en tijdrovend om te bepalen welke boeken wel en welke boeken niet de moeite waard zijn om te lezen (al valt over smaak niet te twisten natuurlijk). Om je te helpen, doen wij hier een voorzet :-). Veel leesplezier!

Teach like a champion (Doug Lemov)

Een fijn boek met een praktisch keuze menu aan technieken om uit te proberen in jouw klas. Je bepaalt zelf wat voor jou werkt. Het boek focust zich vooral op het stimuleren van actief leren en het bij de les betrekken van alle leerlingen.

Prijs: € 49,87 (Nederlands)

Prijs: € 29,74 (Engels)

> Bekijk op bol.com (NL)

> Bekijk op bol.com (Engels)

 


 

Motivatie binnenstebuiten (Huub Nelis)

Dit boek biedt een mooi overzicht van wat er op dit moment bekend is op het gebied van (het stimuleren) van intrinsieke motivatie bij jongeren. Theorie wordt afgewisseld met praktische tips en persoonlijke verhalen en mythes worden onderuitgehaald. Een aanrader.

 

Prijs: € 22,99

> Bekijk op bol.com

 

 


 

Drive – Daniel Pink

Wereldwijd een van de bekendste boeken omtrent het motiveren van mensen (en dus ook leerlingen). Het boek geeft een mooi inzicht in wat mensen motiveert (autonomie, zingeving, meesterschap) en wat juist niet (straffen en/of belonen). En laat dat laatste nou net ingebakken zitten in ons onderwijs. Verplichte kost op het gebied van motivatie.

 

Prijs: € 25,99

> Bekijk op bol.com

 

 


 

Het tienerbrein (Jelle Jolles)

Hét boek als het gaat om neuropsychologische kennis over tieners en hun (op het oog irrationeel) gedrag. Het boek is geschreven in begrijpelijke taal en gaat (heel fijn) uit van kansen en mogelijkheden om tieners beter te begrijpen en ondersteunen. Jolles bespreekt ook veelvoorkomende neuromythes en geeft praktische tips voor leraren om handig in te spelen op de eigenschappen van het tienerbrein. Het is overigens wel een boek om de tijd voor te nemen 🙂

 

Prijs: € 16,99

> Bekijk op bol.com

 


 

Leren zichtbaar maken (John Hattie)

Als je op zoek bent naar welke onderwijsinterventies het grootste effect hebben op de leerprestaties van leerlingen, dan is dit het go to boek. Het is gebaseerd op de ‘grootste verzameling van evidence-based onderzoek’. Ondanks dat het nogal een lijvig boek is, geeft het veel input om je lesgeven te verbeteren en je te richten op zaken die het grootste effect hebben.

 

Prijs: € 59

> Bekijk op bol.com

 


 

Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie (Shirley Clarke)

Een van de beste boeken over formatieve evaluatie (dus niet enkel toetsen). Er wordt uitgelegd wat formatieve evaluatie nu echt is en dat het aansluit bij de onderwijsinterventies uit ‘Leren zichtbaar maken’ (Hattie) die het grootste effect hebben. Daarna volgt een prettig bombardement van praktische, direct uitvoerbare tips voor het verbeteren van leercultuur in de klas en het ontwikkelen van effectieve en leuke lessen. Dit is een praktijkboek bij uitstek met veel eye openers.

 

Prijs: € 59

> Bekijk op bol.com

 


 

Differentiation in middle & high school (Kristina J. Doubet)

Dit boek sluit mooi aan op het gedachtegoed van formatieve evaluatie. Het biedt praktische strategieën om inzichtelijk te maken hoever leerlingen zijn en wat ze nodig hebben om verder te komen. Ook gaat men in op het vertalen van de lesstof naar leerdoelen op zo’n manier dat ze geschikt zijn voor differentiatie. Geen one-size-fits all aanpak, maar lesgeven zoveel mogelijk gericht op individuele leerbehoeften van leerlingen (Dit boek is enkel in het Engels beschikbaar).

 

Prijs: € 28,99

> Bekijk op bol.com

 


 

How we learn and why it happens (Benedict Carey)

In ‘hoe we leren’, beschrijft Carey heel beeldend en met veel voorbeelden, wat nu effectieve leerstrategieën zijn en wat juist niet.

 

 

 

Prijs: € 29,99

> Bekijk op bol.com

 


 

The Multiplayer classroom (Lee Sheldon)

Gamification is in dit boek het toverwoord. Lee Sheldon geeft een gedetailleerde kijk op het invoeren van gamificatie binnen de vakken die hij geeft op de universiteit. Veel praktische voorbeelden die, hetzij aangepast, erg geschikt zijn voor gebruik in het basis en voortgezet onderwijs.

 

 

Prijs: € 32,99

> Bekijk op bol.com

 


Onderwijs films

Hier volgt binnenkort een overzicht van onze favoriete onderwijsfilms

Software & hardware

  • Camtasia studio: dit is het programma dat ik gebruik om lesvideo’s te maken voor mijn YouTube kanaal. Je kunt hiermee je eigen computerscherm opnemen (vandaar ‘screencapture’). Het programma is eenvoudig te leren en het biedt veel mogelijkheden om een mooi filmpje te maken.
  • Headset: wij gebruiken de Sennheiser PC 151 headset voor het inspreken van geluid bij onze lesvideo’s. De kwaliteit van het geluid van een video is ontzettend belangrijk. Helaas wordt deze headset niet meer geleverd. Een alternatief volgt binnenkort (tip: een bedrade headset met jack aansluiting is het best. USB aansluitingen geven minder goed geluid)
  • Bamboo pen & touch (even googlen om een geschikte te vinden): dit tablet gebruiken wij bij het tekenen en schrijven op het scherm. Gebruikersvriendelijk, en van goede kwaliteit.
  • Smoothdraw (gratis): dit is het tekenprogramma dat wij gebruiken. Je kunt hier je eigen achtergrond creëren zodat je er vervolgens een les op kunt schrijven. Je creëert zo zelf je eigen digitale lesbord.

Handige online tools

  • Socrative: met dit programma kun je eenvoudig een quiz opstellen en die door je leerlingen laten maken op alles met een internetverbinding, bijvoorbeeld het mobieltje. Op de beamer zien de leerlingen hun voortgang (zie hier voor meer info over gebruik)
  • Kahoot: ook met dit programma kun je samen met je leerlingen een quiz doen op elk apparaat met internetverbinding. Kahoot geeft nog meer vuurwerk dan socrative, is erg dynamisch en voelt aan als een spannende tv-quiz.
  • Mentimeter: met deze online tool kun je eenvoudig een poll maken. Aan de hand van een multiple choice vraag krijg je zo snel een beeld (staafdiagram) welke antwoorden er gegeven worden door de groep in kwestie.
  • Random name selector: deze online tool geeft je de mogelijkheid om leerlingen op willekeurige wijze uit te kiezen voor het beantwoorden van vragen en tegelijkertijd geeft het een mooi ‘show’ elementje aan de les. Geschikte tool wanneer je alle leerlingen bij de les wil betrekken en ze allemaal na wil laten denken over de gestelde vragen.
  • Online stopwatch: een simpele maar doeltreffende website waarmee je met de beamer tijdens leerlingactiviteiten op allerlei (leuke!) manieren kan aangeven hoeveel tijd de leerlingen nog hebben.
  • Answergarden: Met deze tool kun je op een simpele manier een wordcloud maken. Je stelt een vraag of poneert een stelling en ‘krabbelt’ de antwoorden neer. Alle woorden vormen samen een wolk. Heel geschikt voor een klassikale brainstorm, of wanneer je wilt testen wat leerlingen al weten over een bepaald onderwerp.
  • Easel: Op eenvoudige wijze je eigen infographics maken. Met een infographic geef je informatie grafisch weer met behulp van grafieken, diagrammen of strip-achtige illustraties. Handig om als docent verbanden inzichtelijk te maken, maar ook zeker leuk om door je eigen leerlingen te laten maken om te laten zien hoe goed zij een onderwerp snappen.
>