Welkom in onze webshop
Op deze pagina vind je een verzameling van al onze persoonlijke lievelingsboeken, producten, software & hardware, films, documentaires en (online) tools voor docenten. Lekker veel onderwijsinspiratie verzameld op een plek 🙂 .
Klik op een van onderstaande links om direct naar een categorie te gaan. En heb je toch nog een vraag over een van de producten in onze webshop? Of ken jij een product dat niet in de webshop mag ontbreken? Stuur een DM op ons instagram account of vul ons contactformulier in.
Onderwijsboeken
Boeken zijn een prachtig middel om als docent nieuwe en inspirerende ideeën op te doen. Helaas is het lastig en tijdrovend om te bepalen welke boeken wel en welke boeken niet de moeite waard zijn om te lezen (al valt over smaak niet te twisten natuurlijk). Om je te helpen, doen wij hier een voorzet :-). Veel leesplezier!
Teach like a champion (Doug Lemov)
Een fijn boek met een praktisch keuze menu aan technieken om uit te proberen in jouw klas. Je bepaalt zelf wat voor jou werkt. Het boek focust zich vooral op het stimuleren van actief leren en het bij de les betrekken van alle leerlingen.
Prijs: € 55 (Nederlands)
Prijs: € 32,99 (Engels)
Expliciete directe instructie
Expliciete Directe Instructie (EDI) biedt een aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. Het boek behandelt belangrijke onderdelen van het lesgeven, zoals het opstellen van lesdoelen, het activeren van voorkennis, verschillende vormen van instructie geven, zelfstandig werken, feedback geven en het afsluiten van je les.
Prijs: € 29,90
Effectief lesgeven met NLP (Richard Churches & Roger Terry)
Dit boek gaat over manieren om effectiever les te geven. Met veel praktische tips leer je onder andere over: het aandacht krijgen door effectief woordgebruik en lichaamstaal, de kunst van het positief belonen en hoe je de ‘juiste’ vragen stelt waardoor iedereen betrokken is. Het boek stimuleert je als docent om jezelf in de spiegel te bekijken en jouw eigen persoonlijk effectiviteit tegen het licht te houden.
Prijs: € 22,50
The Lazy teachers handbook (Jim Smith)
Laat je door de titel van dit boek niet misleiden. Het gaat allesbehalve over het zijn van een ‘luie’ docent. Het boek gaat wel over de leerling centraal zetten in het leerproces, in plaats van de docent. Over hoe je kunt voorkomen dat je als docent heel hard aan het werk bent, terwijl de leerling passief blijft. Jim Smith biedt praktische handvatten om leerlingen te activeren, het leren in hun handen te leggen en ervoor te zorgen dat de docent het leren van zijn leerlingen niet in de weg zit. De docent moet zich vooral richten op de taken die alleen hij/zij kan doen. Alle genoemde werkvormen (en dat zijn er veel!) hebben bovenstaande als uitgangspunt.
Prijs: € 32,99
Weten wat te doen, wanneer je niet weet wat te doen (Max van Manen)
Een mooi boek op het gebied van handelen met pedagogische tact. Het boek geeft verdieping en verheldering van wat het betekent om met tact en sensitiviteit in de klas te staan. Die betekenis komt vooral goed naar voren in de verhalen in zijn boek die je meevoeren naar de belevingswereld van kinderen én ouders, van leraren én van leerlingen.
Prijs: € 26,82
Ik ben toch te gek (Ivo Mijland)
Een boek wat mijns inziens hard nodig is in de wereld van labels die te pas en te onpas op kinderen worden geplakt. Ivo Mijland schrijft in dit boek over hoe je kunt diagnosticeren op basis van kansen, op basis van wat er wél is, op basis van wat je wél wilt. Een boek dat hopelijk een bijdrage kan leveren aan de kinderen die als gek gezien worden, maar door een werkelijke ontmoeting wellicht stiekem durven denken: ‘ik ben toch té gek?’
Prijs: € 24,95
Handboek voor elke mentor (Maya Bakker-De Jong & Ivo Meijland)
Dit boek geeft een praktische kijk op de rol van de mentor, de spil in de begeleiding. Bijvoorbeeld over onderwerpen als studievoortgang, veiligheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en plezier. En die praktische kijk is meer dan welkom, aangezien het mentoraat er voor docenten maar ‘gewoon’ bij komt, terwijl je daar nou niet bepaald voor bent opgeleid. Het is alsof je het vanzelf weet en doet. Dit handboek is een mooi basisboek, waarmee mentoren kennis en inzicht kunnen verwerven in de drie belangrijkste deelaspecten van het mentoraat: het begeleiden van de groep, het voeren van gesprekken en het bespreken van leerlingen met collega’s en ouders.
Prijs: € 29,95
The art of possibility (Benjamin Zander & Rosamund Stone Zander)
Dit pareltje van een boek is geschreven door muziekleraar en dirigent van het Boston Philharmonic Orchestra, Benjamin Zander. Op zeer aanstekelijk wijze schrijft hij over manieren om creativiteit en passie te stimuleren en bovenal te denken in mogelijkheden. Eentje die absoluut thuishoort op de boekenplank van elke docent (let op: boek is alleen in het Engels vekrijgbaar)
Prijs: € 11,99
Motivatie binnenstebuiten (Huub Nelis)
Dit boek biedt een mooi overzicht van wat er op dit moment bekend is op het gebied van (het stimuleren) van intrinsieke motivatie bij jongeren. Theorie wordt afgewisseld met praktische tips en persoonlijke verhalen en mythes worden onderuitgehaald. Een aanrader.
Prijs: € 25
Drive – Daniel Pink
Wereldwijd een van de bekendste boeken omtrent het motiveren van mensen (en dus ook leerlingen). Het boek geeft een mooi inzicht in wat mensen motiveert (autonomie, zingeving, meesterschap) en wat juist niet (straffen en/of belonen). En laat dat laatste nou net ingebakken zitten in ons onderwijs. Verplichte kost op het gebied van motivatie.
Prijs: € 25,99
Het tienerbrein (Jelle Jolles)
Hét boek als het gaat om neuropsychologische kennis over tieners en hun (op het oog irrationeel) gedrag. Het boek is geschreven in begrijpelijke taal en gaat (heel fijn) uit van kansen en mogelijkheden om tieners beter te begrijpen en ondersteunen. Jolles bespreekt ook veelvoorkomende neuromythes en geeft praktische tips voor leraren om handig in te spelen op de eigenschappen van het tienerbrein. Het is overigens wel een boek om de tijd voor te nemen 🙂
Prijs: € 16,99
Leren zichtbaar maken (John Hattie)
Als je op zoek bent naar welke onderwijsinterventies het grootste effect hebben op de leerprestaties van leerlingen, dan is dit het go to boek. Het is gebaseerd op de ‘grootste verzameling van evidence-based onderzoek’. Ondanks dat het nogal een lijvig boek is, geeft het veel input om je lesgeven te verbeteren en je te richten op zaken die het grootste effect hebben.
Prijs: € 59
Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie (Shirley Clarke)
Een van de beste boeken over formatieve evaluatie (dus niet enkel toetsen). Er wordt uitgelegd wat formatieve evaluatie nu echt is en dat het aansluit bij de onderwijsinterventies uit ‘Leren zichtbaar maken’ (Hattie) die het grootste effect hebben. Daarna volgt een prettig bombardement van praktische, direct uitvoerbare tips voor het verbeteren van leercultuur in de klas en het ontwikkelen van effectieve en leuke lessen. Dit is een praktijkboek bij uitstek met veel eye openers.
Prijs: € 59
Differentiation in middle & high school (Kristina J. Doubet)
Dit boek sluit mooi aan op het gedachtegoed van formatieve evaluatie. Het biedt praktische strategieën om inzichtelijk te maken hoever leerlingen zijn en wat ze nodig hebben om verder te komen. Ook gaat men in op het vertalen van de lesstof naar leerdoelen op zo’n manier dat ze geschikt zijn voor differentiatie. Geen one-size-fits all aanpak, maar lesgeven zoveel mogelijk gericht op individuele leerbehoeften van leerlingen (Dit boek is enkel in het Engels beschikbaar).
Prijs: € 33,51
How we learn and why it happens (Benedict Carey)
In ‘hoe we leren’, beschrijft Carey heel beeldend en met veel voorbeelden, wat nu effectieve leerstrategieën zijn en wat juist niet.
Prijs: € 28
Onderwijs films
Gelukkig zijn er tal van inspirerende onderwijsfilms. Hieronder een lijstje van onze favorieten. Heb jij suggesties? Laat het ons weten via onze contactpagina.
- Dead poets society
- Dangerous minds
- The great debaters
- Finding forrester
- Pay it forward
- The emperors club
- The wave
- Stand and deliver
- Freedom writers
- Take the lead
- Coach carter
- Toshiro Kanamori (documentaire)
- The classroom experiment (BBC documentaire)
Software & hardware
- Camtasia studio: dit is het programma dat ik gebruik om lesvideo’s te maken voor mijn YouTube kanaal. Je kunt hiermee je eigen computerscherm opnemen (vandaar ‘screencapture’). Het programma is eenvoudig te leren en het biedt veel mogelijkheden om een mooi filmpje te maken.
- Headset: wij gebruiken de Sennheiser SC75 headset voor het inspreken van geluid bij onze lesvideo’s. De kwaliteit van het geluid van een video is ontzettend belangrijk (tip: een bedrade headset met jack aansluiting is het best. USB aansluitingen geven minder goed geluid).
- Wacom bluetooth tekentablet: dit tablet gebruiken wij bij het tekenen en schrijven op het scherm. Gebruikersvriendelijk, en van goede kwaliteit.
- Smoothdraw (gratis): dit is het tekenprogramma dat wij gebruiken. Je kunt hier je eigen achtergrond creëren zodat je er vervolgens een les op kunt schrijven. Je creëert zo zelf je eigen digitale lesbord.
Handige online tools
- Classroom Screen: het Zwitserse zakmes van de online onderwijstools. Op deze website kun je tegelijkertijd allerlei handige tools op je scherm toveren. Van timers tot random name selectors, van geluidsniveaumeters tot handige icoontjes waarmee je aangeeft wat je van leerlingen verwacht (zelfstandig werken in stilte bijvoorbeeld).
- Socrative: met dit programma kun je eenvoudig een quiz opstellen en die door je leerlingen laten maken op alles met een internetverbinding, bijvoorbeeld het mobieltje. Op de beamer zien de leerlingen hun voortgang (zie hier voor meer info over gebruik)
- Kahoot: ook met dit programma kun je samen met je leerlingen een quiz doen op elk apparaat met internetverbinding. Kahoot geeft nog meer vuurwerk dan socrative, is erg dynamisch en voelt aan als een spannende tv-quiz.
- Mentimeter: met deze online tool kun je eenvoudig een poll maken. Aan de hand van een multiple choice vraag krijg je zo snel een beeld (staafdiagram) welke antwoorden er gegeven worden door de groep in kwestie.
- Random name selector: deze online tool geeft je de mogelijkheid om leerlingen op willekeurige wijze uit te kiezen voor het beantwoorden van vragen en tegelijkertijd geeft het een mooi ‘show’ elementje aan de les. Geschikte tool wanneer je alle leerlingen bij de les wil betrekken en ze allemaal na wil laten denken over de gestelde vragen.
- Online stopwatch: een simpele maar doeltreffende website waarmee je met de beamer tijdens leerlingactiviteiten op allerlei (leuke!) manieren kan aangeven hoeveel tijd de leerlingen nog hebben.
- Answergarden: Met deze tool kun je op een simpele manier een wordcloud maken. Je stelt een vraag of poneert een stelling en ‘krabbelt’ de antwoorden neer. Alle woorden vormen samen een wolk. Heel geschikt voor een klassikale brainstorm, of wanneer je wilt testen wat leerlingen al weten over een bepaald onderwerp.
- Easel: Op eenvoudige wijze je eigen infographics maken. Met een infographic geef je informatie grafisch weer met behulp van grafieken, diagrammen of strip-achtige illustraties. Handig om als docent verbanden inzichtelijk te maken, maar ook zeker leuk om door je eigen leerlingen te laten maken om te laten zien hoe goed zij een onderwerp snappen.